Tilbage til oversigt

Eller, hvordan du undgår “Death by PowerPoint” i dine præsentationer…!

Kender du det, at sidde til en præsentation og føle sig bombarderet med al for mange og al for uoverskuelige slides? Slides, der stønner under mængden af statistikker, ord, budskaber og grafer? Kan du genkalde dig fornemmelsen af den lammende træthed, der kan overvælde hjernen i en sådan situation? Og hvor langt væk du kan ønske dig? Kender du så også det, at en taler står med siden (eller ligefrem ryggen) til tilhørerne, og læser op fra skærmen? Kan du genkalde dig, hvor ukoncentreret og ligegyldig man føler sig og dermed også bliver som tilhører?

Men et endnu vigtigere spørgsmål er dog: Er du selv en af dem, der kommer til at bedøve dit publikum med PP? Hvis du er – hvad vil du gøre ved det? Og står du selv med ryggen til og læser op af slides, når du giver præsentationer? Hvis du gør – hvad vil du gøre ved det?

Fortvivl ikke! Der er gode råd at få til, hvordan PowerPoint bliver din ven, og ikke din fjende i en præsentationssituation. Her kommer mine gode råd til brug af PowerPoint.

#1 – Go or no go?

Spørg dig selv, under forberedelsen af din præsentation, om du overhovedet behøver at bruge PowerPoint ? Kan du kommunikere dit budskab uden? Med flipover, tavle, handouts – eller måske slet ingenting?

Mange budskaber behøver i virkeligheden ikke at blive kommunikeret med så meget teknik.

#2 – Signifikant værdi, tak!

Hvis du vælger at bruge PowerPoint, så lad en enkelt regel være gældende. Hvert slide skal tilføre dine tilhørere signifikant værdi. Hvert slide skal kunne give tilhørerne en nødvendig viden.

Hvis et slide ikke gør dette, skal det ganske enkelt skrottes. Spørg dig selv. ”Han jeg undvære dette slide? Kan jeg kommunikere det mere simpelt?” Du kan roligt gå ud fra, at hvert slide du skrotter,  vil gøre dine tilhørere glade.

#3 – Less Is More

Vær venlig ikke at stresse dine tilhøreres øjne og hjerner. Der er rigelig med stress og krav i vores hverdag og på vores arbejdspladser. Vi behøver ikke slides fyldt med statistikker, ord og grafer væltende ned i hovedet på os.

Gør dine slides simple og forståelige. Der bør ikke stå noget på et slide, som du ikke har en bevidst intention om, at dine tilhørere skal læse og forstå.

#4 – Få et liv!

Anskaf dig en presenter (en fjernstyring), således at du ikke står låst i et hjørne på en kvadratmeter med computeren.

Gør det muligt for dig selv, at bruge dit kropssprog aktivt og bevæge dig på gulvet – at fremstå levende og engageret i din levering af din præsentation.

#5 – Den hellige kontakt med tilhørerne

Det sidste, men måske vigtigste råd. Respekter ikke skærmen og PowerPointen!
Alt, alt, alt for mange talere står med siden eller ryggen til tilhørerne, og læser op ad skærmen… Og jeg spørger; hvad sker der lige der?
Det, der giver mennesker energi og motivation i kommunikation, er en levende og engageret kontakt med et andet menneske. Ikke en ryg. Ikke en skærm.  Dine tilhørere falder i staver eller tænker på noget andet, mens du står med ryggen til dem. Og det kan man ikke bebrejde dem.

Så vend dig om. Gå ind foran skærmen.  Gør skærmen sort indimellem. Gør kommunikation til et anliggende mellem mennesker igen.