Tilbage til oversigt

Vi har alle prøvet det. At være tilhørere til en præsentation, hvor vi praktisk talt ingen øjenkontakt kunne få med taleren. Vedkommende stod enten med siden (eller endnu værre, med ryggen) til og læste op af slidsene – eller havde flakkende øjne som hoppede uroligt rundt; først på noter, så på slides, så på hænder, ud af vinduet, ned på sko, på ur og tilbage på slides.
Og vi har alle erfaret, at uden nærværende øjenkontakt, som gør os nærværende og giver os en oplevelse af “kontakt”, forbinder vi os aldrig rigtigt med taleren, situationen og budskabet. Hvilket ofte efterlader os uengagerede og uopmærksomme og ude af stand til bagefter at huske en døjt af hvad vi har hørt.

Konklusionen er ganske enkel: Øjenkontakt er afgørende for at brænde igennem i dine præsentationer. (og hey, det samme gør sig gældende ved større møder og samtaler) Øjenkontakt forbinder mennesker. Tænder og fastholder opmærksomhed. Øjenkontakt synkronisere vores bevidsthed, og får os til at lytte nærværende efter.

Men at kunne arbejde med en god og nærværende øjenkontakt mens du præsentere, uanset om det er foran 5 eller 500 tilhørere, kan være udfordrende – fordi det kræver, at du både kan holde fokus på det, du siger, samtidig med at du s holder fokus på have en nærværende, autentisk øjenkontakt med dine tilhørere. Nogle af mine kursister kalder det multitasking, jeg vil nu nøjes med at kalde det mentalt krævende. Men som mange andre gode ting i livet kan det læres, bare vi kaster energi i at træne det. Her kommer  mine 5 gode råd til hvordan du træner at bruge øjenkontakt til at lever præsentationer i særklasse.

#1 – Hvad er det vigtigste i en præsentationssituationen?

Svaret er simpelt. Dine tilhørere er det vigtigste. Deres forståelse af og engagement i dit budskab. Den relation de får til dig som taler. Derfor, hvis du vil gøre det tydeligt for dine tilhørere, at deres forståelse og engagement er det, der driver dig, skal du vise det med dit kropssprog. Vend dig mod dem. Se ud på dem. Giv dem din opmærksomhed.

#2 – Be Nice!

Start din præsentation med at skabe god kontakt med dine tilhørere. Sig noget pænt til dem. Spørg dem om noget – og lyt til, hvad de svarer.
Alt, alt, alt for mange starter en præsentation med at kaste sig direkte ud i indholdet, og kommer på denne måde til at signalere at deres tilhøreres velbefindende rager dem en høstblomst.

 #3 – Start med øjenkontakt

Mens du siger de første ord, kigger du rundt på hele forsamlingen. Hvis det er en mindre gruppe, kigger du hver enkelt person i øjnene. Det er vigtigt at komme kontaktfuld fra start. Det vil skaffe dig dine tilhøreres opmærksomhed med det samme og give dig gennemslagskraft.

 #4 – Lad kontakten hoppe…

I løbet af præsentationen skal du lade dine øjne hoppe rundt iblandt tilhørerne. Kig helst ikke mere på nogen end andre. Læg derfor mærke til om du hele tiden kigger på de samme eller helt ignorere nogen.

#5 – Skab kontakt!

Man kan se sine tilhørere så hurtigt og overfladisk i øjnene, at der ikke opstår virkelig kontakt. Og øjenkontakt uden kontakt har næsten ingen virkning. Kig  derfor hver enkelt person, så tilpas længe i øjnene, at du  kan mærke at der opstår kontakt. Der findes ingen målbar længde for kontaktfuld øjenkontakt. Det skal mærkes i kroppen.