Tilbage til oversigt

Lad mig først slå fast: Hvis du bliver nervøs. når du skal tale i større forsamlinger – er du ikke alene om den ubehagelige følelse. Rigtig mange mennesker er nervøse, når de skal give taler.  Flyrejser ligger på første planen over frygtede oplevelser, at tale i større forsamlinger kommer ind på en andenplads. Foran klaustrofobi, angst for edderkopper, vandskræk og meget andet. Heldigvis er der rigtig meget, du selv kan gøre for at dæmpe din nervøsitet – og en dag, efter tilpas meget træning, komme den overvældende nervøsitet til livs.

Du skal dog være indstillet på, at nervøsitet i en talesituation aldrig går helt væk. Selv de mest rutinerede talere får tør mund, bløde knæ, rysten på hænderne, tynd og lys stemme, svært ved at huske etc. Men nervøsiteten skulle på sigt gerne blive mindre overvældende og skal helst forsvinde efter 2-10 minutter på talerstolen.

Her kommer 5 stærke til, hvordan du kan mindske din nervøsitet.

#1 Forberedelse… Forberedelse… Forberedelse…

Jo mere du er klar over, hvad du vil sige, hvordan du vil sige det og til hvem du skal sige det – jo større er chancen for, at nervøsiteten ikke får et overvældende greb i dig.

Jeg ved fra mange nervøse personer, at det kan være svært at forberede sig, fordi de bliver nervøse ved tanken om at skulle holde en præsentation – og derfor ikke får forberedt sig ordentligt. Her kan det være vigtigt, at få noget hjælp fra familie, venner eller kollegaer, så du ikke sidder alene med negative tanker i forberedelsesfasen. Få flere gode redskaber på mit kursus.

#2 Find et personligt engagement

Igen og igen oplever jeg at når nervøse personer taler om noget de har et personligt engagement i, eller taler om det på en måde som giver dem en god følelse eller god mening for dem – så mindskes nervøsiteten markant. Når vi finder os selv, i stedet for at bruge al vores energi på at tænke over hvad andre tænker – virker det beroligende.

#3 Dæmp kroppens uro

Der er mange måder at berolige en urolig krop. Træk vejret dybt med fuld opmærksomhed i nogle minutter, inden du skal tale. Varme dine ankler op, det skaber en følelse af ro og styrke i kroppen. Læn dig op ad en væg, mærk væggen bag dig, dine ben under dig og træk vejret dybt. Bevæg dig langsomt og roligt, mens du fornemmer, hvad der sker omkring dig. Kom i god tid, så du ikke stresser over tid.

#4 Hvad foregår der egentlig i din hjerne?

Når vi bliver overvældet af nervøsitet i en talesituation, er det fordi vores den dybere del af vores hjerne oplever sig i overhængende livsfare.

Rationelt ved vi som oftest godt, at det ikke er sandt. Men hvordan kan det være, at hjernen stadig kan opleve talesituationen som farlig, til trods for at vi ved bedre?

Det kan godt betale sig at dykke ned i sine egne overbevisninger, enten alene eller sammen med en ven, kollega eller coach -for at finde ud af hvad det er, hvilke tanker der terroriserer indefra.

Når vi ved mere præcist, hvad vi er bange for, er det lettere at gøre noget ved det. Og rigtig ofte, når vi bliver opmærksomme på hvad vi frygter, mister det meget af grebet i os.

#5 Tag ros til dig!

Efter en tale som enten er gået godt eller bare ok, er det vigtigt at du lytter til den ros og positive feedback, du får fra andre. Du skal tage den til dig og lade den sætte sig i din hukommelse. Du skal bruge rosen til at ændre dit selvbillede som taler og de overbevisninger der knytter sig til det. Du skal også bruge rosen den næste gang, du skal holde en præsentation  – som noget af det sidste du tænker på, inden du går på.

Og  det sidste råd. Tag et kursus i præsentationsteknik. På et kursus får du mulighed for at træne under trygge og kontrollerede forhold, og hvor du kan få støtte og redskaber til at mindske din nervøsitet og skabe gode præsentationer. Dettte er ikke salgstrick for at sælge flere kurser, men er ment som et oprigtigt råd til, hvordan du kan lære at holde præsentationer uden nerver.