Mennesket har til alle tider og i alle kulturer elsket historier. Ikke blot fordi historier giver os spænding, men fordi vores hjerne fundamentalt er skabt til at opfatte og forstå verden igennem historier, langt mere end gennem faktabaseret kommunikation.
Når vi kommunikere faktabaseret, kommunikerer vi udelukkende til den bevidste del af hjernen, hvilket er vanvittig uhensigtsmæssigt, fordi dét som virkelig fanger vores opmærksomhed og påvirker vores beslutninger, er kommunikation som opfanges af den følende del af hjernen. Og her kommer narrativet og storytelling kommer ind i billedet. Narrativet er selve den skabelon hjernen bruger, når den opfanger og bearbejder information og indtryk, og derfor er det også den skabelon vi skal bruge, hvis vi ønsker at kommunikere hjernevenligt.
Nyere studier af hjerneforskning har vist, at når vi kommunikere i narrativer, kan vi forbinde vores hjerner, det vil sige synkronisere hjerneaktivitet, mellem den der taler og den der lytter. Vi spejler altså hinanden igennem fortællinger, og kan på den måde optimere vores videns- og erfaringsudveksling på en måde som fakta, grafer og PowerPoint aldrig vil kunne.
Ved at anvende narrativet som den røde tråd for jeres kommunikation, kan I hurtigere kommunikere hvad der er vigtigt og hvorfor det er vigtigt, jeres kommunikation kan gå dybere, opleves mere meningsfuld og engagerende, og lagres langt bedre i hukommelsen.
På dette kursus arbejder vi med narrativet og storytelling, og hvordan I kan anvende det i hverdagens kommunikation og præsentationer. Vi arbejder med at gøre jeres kommunikation mere meningsfuld og engagerende, og hvordan i kan arbejde strategisk med at nå kunder, medarbejdere og omverden med narrativ-baseret kommunikation.