Hvad er Storytelling?

Storytelling er et effektivt værktøj, der har stor betydning for din gennemslagskraft og formidlingen af det, du gerne vil sige. Brug storytelling rigtigt, og skab forbindelse til din modtager på en måde, der får dit budskab godt ud over stepperne. Her får du indblik i, hvad storytelling er, og hvordan du kan anvende storytelling strategisk i din kommunikation og branding.

Storytelling – hvad er det?

Storytelling er langt fra et nyt fænomen. I årtusinder har vi mennesker brugt historier til at skabe mening, engagement og forbindelse til hinanden. I dag er storytelling en naturlig del af moderne kommunikation – både online og offline.

Essensen i storytelling er at bruge historier aktivt og målrettet, så dit budskab ikke bare bliver hørt, men også husket. Det handler om at formidle med nerve og nærvær og skabe en følelsesmæssig genklang hos modtageren. Mens fakta ofte er en essentiel del af formidlingen, er det typisk fortællingerne, vi husker. Derfor er det afgørende at mestre storytelling som et strategisk redskab.

Vil du dykke dybere ned i storytelling? Book mig til et storytelling-foredrag her.

Hvordan bruger man storytelling?

Du behøver ikke at være den fødte fortæller for at opnå succes med storytelling. Med et par grundlæggende greb fra den klassiske historiefortælling er du allerede godt på vej til at skabe fortællinger, der gør indtryk på din modtager.

En god historie består typisk af én eller flere personer samt en udfordring eller konflikt, der skal løses. Gennem fortællingen gennemgår hovedpersonen ofte en udvikling eller opnår en ny indsigt. Det er selve udviklingen eller vejen dertil, der gør fortællingen værd at lytte til og giver modtager noget at tage med sig videre.

Succesfuld storytelling kræver en stærk sans for opbygning af fortællingen. Fra begyndelsen, der sætter scenen, til udfoldelse og intensivering af konflikten og endelig til slutningen, hvor der findes en løsning på udfordringen, og den nye indsigt finder sin plads hos hovedpersonen.

Corporate storytelling

Corporate storytelling handler om at bruge storytelling strategisk til at formidle kernen af virksomhedens identitet og drivkraft, herunder virksomhedens værdier, kultur og mission. Det er ikke kun et spørgsmål om at fange modtagers opmærksomhed, men om at fortælle, hvem I er, og hvad I står for på en autentisk måde, der engagerer kunder og medarbejdere. Det er nemt at drukne i mængden af mere eller mindre identiske budskaber, og vil du skille dig ud fra konkurrenterne, er storytelling et særdeles effektivt redskab.

Hvad er din virksomheds unikke fortælling, og hvordan formidler du den med den perfekte balance mellem autenticitet, relevans og gennemslagskraft? Brug grebene fra storytelling, og oplev forskellen i den effekt, som kommunikationen har på dine tilhørere.

Storytelling som ledelsesværktøj

Storytelling kan anvendes både internt og eksternt i en virksomheds kommunikation, såvel mundtligt som skriftligt. Bruges storytelling rigtigt bygger fortællingen bro mellem virksomhed, medarbejdere og kunder og danner grobund for en fælles forståelse af virksomhedens værdisæt, kultur med mere. Det handler ikke længere kun om, hvad I sælger og til hvilken pris, men om hvordan virksomheden, med sine produkter, skaber forandring i verden omkring sig. Bring jer selv i spil, og lad de menneskelige værdier skinne igennem.

Kom på kursus i professionel storytelling

Vil du lære, hvordan du kan bruge storytelling til at formidle dit budskab til forskellige målgrupper og få virksomhedens mission og værdier til at stå endnu skarpere? Kom på storytelling-kursus for ledere, og bliv en mester ud i storytellingens helt særlige kunst.

Det er oplagt at bygge ovenpå mit præsentationsteknik-kursus med et kursus i storytelling, der gør dig til en endnu stærkere og mere alsidig formidler. Jeg skræddersyr gerne det helt rette kursus til dig eller din ledergruppe med fokus på de temaer, der giver bedst mening i din eller jeres hverdag.

Relaterede indlæg